Školní metodik prevence
Minimální preventivní program
rok 2016 – 2017
ZŠ Náchod – Plhov, Mgr. Naďa Králíčková
Úvod
Minim. preventivní program vychází z metodických pokynů MŠMT v souladu s § 29 odst. 1 a § 30 odst. 3 zák. č. 561/2004 Sb. a § 18 písm. c) zák. č. 379/2005 Sb.
Drogy a jiné sociálně patologické jevy e dotýkají dětí, které navštěvují základní školu. Je tedy důležité zahájit primární prevenci v době školní docházky.
Vytyčení rizikového chování
- drogové závislosti, alkoholismus, kouření
- kriminalita a delikvence
- virtuální drogy (počítače, televize, video)
- kyberšikana
- patologické hráčství (gambling)
- záškoláctví
- šikanování, vandalismus
- xenofobie, rasismus, intolerance
Cíl MPP
Cílem primární prevence je zvýšení odolnosti dětí vůči sociálně patologickým jevům a snížení rizik a vlivů, které narušují zdravý osobnostní a sociální vývoj žáků.
Cílem je vést žáky ke správnému sebehodnocení, zdravému sebevědomí, stanovení si reálných cílů, k poznávání sebe sama, k dovednostem řešit problémy a konflikty.
Charakteristika školy
ZŠ Náchod Plhov má 368 žáků v 16 třídách, 26 pedagogů, 4 vychovatelky školní družiny, šest asistentů pedagoga.
Od pátého do devátého ročníku je jedna třída s rozšířenou výukou tělesné výchovy.
Školské poradenské pracoviště
Žáci mají možnost se obrátit kdykoli s problémem na třídního učitele, metodika prevence, výchovného poradce nebo učitele, ke kterému mají důvěru.
Školní metodik prevence poskytuje konzultace kdykoli, na základě dohody.
Preventivní tým
1) členové
- ředitel školy
- zástupce školy
- metodik prevence
- výchovní poradci
- vedoucí vychovatelka školní družiny
- zástupce učitelů 1. stupně
- zástupce učitelů 2. stupně
2) schůzky – preventivní tým se schází jednou za měsíc
3) činnost – hodnotí situaci v uplynulém měsíci, stanoví si priority na další období
V minulých letech se nám osvědčilo vyhlásit na každý měsíc téma měsíce. S tím pracuje třídní učitel v hodinách osobnostní a etické východy. Na konci měsíce zhodnotí děti společně s učitelem, jak se jim podařilo dané téma splnit.
Téma měsíce:
Září: Pozdrav, mluvíme slušně
Říjen: Spolupráce
Listopad: Komunikace a naslouchání
Prosinec: Spolupráce
Leden: Kamarádství a přátelská pomoc
Únor: Šikana, agresivní chování
Březen: Vážíme si věcí kolem sebe
Duben: Pozitivní hodnocení druhých, sebehodnocení, sebeúcta
Květen: Odpovědnost za své zdraví, zdravá výživa
Červen: Osobní bezpečí
Garant programu a koordinace preventivních aktivit ve škole
Garantem programu je Základní škola. Za koordinaci preventivních aktivit odpovídá školní metodik prevence. Ten také aktivity plánuje a seznamuje s nimi ostatní pedagogy.
Metodik prevence spolupracuje s výchovnými poradci a ostatními pedagogy.
Spolupráce s rodiči
- třídní schůzky – na třídních schůzkách informuje třídní učitel rodiče o životě školy
- přednáška pro rodiče
- den otevřených dveří – rodiče se mohou účastnit výuky, mají možnost vidět své děti při školní práci
- tradiční výstavy školy – rodiče si společně s dětmi prohlédnout jejich výsledky práce
- výtvarné dílny – rodiče, děti, učitelé
Metody práce
- aktivní sociální učení
- kooperativní učení
- besedy s odborníky a přednášky
- projektové vyučování
- relaxační techniky
- sociální hry
- dramatizace
- spolupráce s rodiči
- individuální přístup k žákům
Volnačasové aktivity
Sportovní výchova
Basketbal
Atletika
Korfbal
Florbal
Gymnastika
Vaření
Keramika
Knihovna se studovnou
Velká přestávka – školní dvůr
- tělocvična
Řešení krizových situací
Řešení případů výskytu NL ve škole
- v řádu školy je zakázáno užívat nebo nosit do školy návykové látky
- oznámení záležitosti zákonným zástupcům dle § 7 odst. 1 zák. č. 359/99 Sb.
- oznámení orgánům sociálně-právní ochrany dle § 10 odst. 4 zák.č. 359/99 Sb.
Řešení krizové situace – žák se dostaví do školy pod vlivem alkoholu nebo jiné drogy
– zajistíme bezpečí žáka a zjistíme zdravotní stav
– je-li stav akutní – zavoláme záchranku, vyrozumíme rodiče a orgán sociálně –právní ochrany
– v případě, že není nutné volat lékaře, voláme rodiče, aby si dítě převzali
– v případě, že se rodič nemůže v krátké době dostavit, je žák pod dohledem třídního učitele
Řešení krizové situace – u žáka zachytíme alkohol nebo tabákové výrobky
– o zachycení věcí sepíšeme záznam, který obsahuje, datum, čas, popis předmětu, komu patří
– vyvodíme kázeňské důsledky
– zachycené předměty předáme rodičům
Řešení krizové situace – objevíme uživatele omamných nebo psychotropních látek
– vytvoříme vhodné klima, aby žák s námi o problému hovořil (s třídním učitelem, s metodikem prevence, s výchovným poradcem)
– informujeme rodiče
– pokud si rodiče s řešením problému nevědí rady, informujeme OSPOD
Řešení krizové situace – zachytíme látku, o které se domníváme, že je omamná nebo psychotropní
– objevenou látku vložíme do obálky, o skutečném obsahu nálezu rozhodne laboratoř
– o nálezu sepíšeme záznam
– nález předáme Policii ČR
Řešení krizové situace – žák přináší do školy omamné nebo psychotropní látky a předává je spolužákům
– takový žák je distributorem OPL a je jedeno, zda látky někomu dává nebo prodává
– oznámíme situaci Policii ČR
Řešení krizové situace – šikana
– rozhovor s informátore , obětí
– rozhovor se svědky
– rozhovor s agresorem
– ochrana obětí
– seznámení rodičů s problémem
– rozhodování komise (třídní učitel, výchovný poradce nebo metodik prevence ředitel školy)
– seznámení agresora a jeho rodičů se závěry komise
Řešení pokročilého stadia šikany – nutná pomoc zvenčí
– ukončit násilí
– poskytnout první pomoc oběti
– zapamatovat si svědky incidentu
– vyhodnotit situaci
– vyhledat a zajistit svědky – zajistit jejich izolaci
– zajistit doprovod zraněného dítěte do nemocnice
– informovat rodiče oběti
– informovat policii, OSPOD
– oznámit řešení
Řešení krizové situace – agresivní chování
– vyučující přivede agresivního žáka do ředitelny školy, sám se vrátí do třídy
– pan ředitel nebo paní zástupkyně zklidní žáka a vedou s ním rozhovor
– k rozhovoru je přizván třídní učitel
Spolupráce s odborníky a organizacemi
- Středisko výchovné péče Kompas
- Pedagogicko-psychologická poradna
- OSPOD
- Policie ČR
- Okresní soud
- Archa
- Probační a mediační služba
Harmonogram programu na školní rok 2016 – 2017
1. ročník
Bezpečně chování
Dopravní výchova – bezpečné přecházení „Vidět a být viděn"
- Policie ČR
2. ročník
Bezpečně chování
„Malý kriminalista"
- Policie ČR
3. ročník
Bezpečné chování
Dopravní výchova pravidla silničního provozu – chodec, cyklista
- Policie ČR
4. ročník
Dopravní výchova – pravidla silničního provozu – chodec, cyklista, teoretická část
Dopravní výchova – pravidla silničního provozu, praktická část na dopravním hřišti
- Policie ČR
5. ročník
Městská policie
Základy první pomoci
- Policie ČR
6. ročník
Program pro nové kolektivy
- školní psycholog
Sociální právní ochrana
- OSPOD
Kompetence a činnost městské policie
Šikana, kyberšikana
Právo, morálka, odpovědnost
- Policie ČR
Společný pobyt žáků 6. tříd
- cíl – stmelení kolektivu
- prvky osobnostní a sociální výchovy, etické výchovy
7. ročník
Základy trestní odpovědnosti
- OSPOD – kurátor
Kompetence a činnost městské policie
Právo, morálka, odpovědnost
- Policie ČR
8. ročník
Přestupky a trestné činy
Právo v praxi
Minikurz základních prvků sebeobrany pro dívky
- Policie ČR
Poruchy příjmu potravy
- OSPOD
9. ročník
Sexuální výchova – Studentka nebo maminka
Poruchy přijmu potravy
- OSPOD
Jednání s neznámými lidmi, předcházení rizik
Minikurz základních prvků sebeobrany pro dívky
Přestupky a trestné činy
Mladý motorista
- Policie ČR
Probační a mediační služba – seznámení s tím, co tato služba poskytuje
přednáška Antisemitismus a holocaust – PhDr. Jana Hofmanová
- předsudky ( názory, postoje, činy,jednání)
- stereotypy myšlení
Vzdělávání – pedagogický sbor
- Metody práce a plánovací model v hodinách EtV (20 hodin), celý ped. sbor
- Žák s potřebou podpůrných opatření 1. stupně ( 6 hodin), celý ped. sbor
- „Rady zkušeného vychovatele", základní pravidla úspěšné výchovy dětí – celý ped. sbor
- Podpora zapojení dětí s obtížnější sociální adaptabilitou, zejména žáků s PAS, do kolektivu školní třídy ( 8 hodin) – N. Králíčková
- Mentorská podpora učitelů
Prevence jako součást vyučování
Vyučovací předmět Osobnostní a etická výchova
- od 2. – 9. ročníku jedna hodina v týdnu, která je v rozvrhu
- cílem OEV je pozitivní ovlivňování postojů a chování žáků směřovaného k vytváření hodnotového systému, který vede žáky ke komplexní prosociálnosti
- výchovný styl OEV obsahuje:
Vytvořit ze třídy výchovné společenství Používat minimálně odměny a tresty Vytvářet radostnou atmosféruStanovit jasná pravidla hry Přijmout druhého takového, jaký je Vyjádřit mu sympatie Vybízet k prosociálnosti Do výchovného procesu zapojit rodiče Induktivní disciplína Atributy prosociálnosti
- 4 pedagogové naší školy mají dvouleté studium Etické výchovy na Pedagogické fakultě v Hradci Králové
- v průběhu školního roku se setkává celý pedagogický sbor, kde se formou přednášek a formou zážitkové pedagogiky seznamují s cíli a metodami OEV
- třídní učitelé vyučují tento předmět ve svých třídách – odhalují případné problémy
- všímají si vztahů ve třídě, včas odhalují známky šikany
- hodiny OEV – podporují vztah žáků a třídních učitelů, prohlubují důvěru mezi
nimi
Koordinátor etické výchovy
- pomáhá metodicky učitelův v hodinách OEV
- navštěvuje hodiny OEV a podává učitelův zpětnou vazbu
- poskytuje učitelům materiál
Vyučovací předmět Rodinná výchova
- 6., 7., a 9. ročník – jedna hodina v týdnu
- obsahem hodin RV jsou témata, prostřednictvím kterým se žáci seznamují s konkrétními informacemi o tom, co způsobuje patologické hráčství, alkoholů, cigarety a jiné drogy, jak důležitý je zdravý životní styl, osobní, bezpečí, rodina, získávají informace o lidské sexualitě, učí se umět rozhodovat v různých životních situacích a umět vést zodpovědnost za své chování
- v těchto hodinách se pracuje s metodami zážitkové pedagogiky, hlavní rolí, kritického myšlení
Analýza současného stavu
- pracovali jsme podle harmonogramu na rok 2015 - 2016
Evaluace
- zpětná vazba rodičů na rodičovských schůzkách
- vyhodnocení řešení problémů, týkajících se sociálně negativních vlivů, třídními učiteli
- závěrečné vyhodnocení situace za rok 2015 - 2016 metodikem prevence
Závěrečné vyhodnocení situace za rok 2015 – 2016
- přednáška pro rodiče – Nebezpečí facebooku a dalších sociálních sítí, Policie ČR
- přednáška pro žáky – „Nebezpečí facebooku a dalších sociálních sítí"
- besedy, které se uskutečnily, měly velmi dobrou úroveň, proto budeme ve spolupráci pokračovat
- soustředíme se více na prevenci alkoholu, kouření, šikanu a kyberšikanu,
- z vyhodnocení škol. roku 2015 - 2016 nám vychází jako nejvíce rizikové chování – záškoláctví, ubližování druhému, kouření, alkohol, kyberšikana
- byla nám poskytnuta dotace na pobyt žáků 6. tříd, s cílem stmelování kolektivu, finanční prostředky jsme využili na podporu dětí ze sociálně slabých rodin
- spolupráce metodika prevence, výchovného poradce a školního psychologa s třídními učiteli byla účinná a konstruktivní, problémy rizikového chování se řešily okamžitě
- děti využívaly možnost konzultace s metodikem prevence, s výchovným poradcem a školním psychologem
- v práci s dětmi, které se dostanou do problémů, se nám osvědčuje přímá spolupráce s jejich rodiči
- v tomto roce proběhly tři schůzky pedagogů náchodských základních škol základních škol, pracovníků Archy, Kompasu a OSPOD
- pedagogický asistent pro žáky ze sociálně slabých rodin - na 1. stupni působí pdg. asistentka, která individuálně pracuje s dětmi, které z důvodů sociální situace (časté stěhování, nedostatečné rodinné zázemí, pobyt v azylovém domě) zaostávají ve výuce. Její práci koordinuje výchovná poradkyně a třídní učitelé na 1. stupni.
- dokumentární filmy o lidských právech Jeden svět
- přednáška pro rodiče – Nebezpečí sociálních sítí
- závěrečné práce s etickým rozměrem
- projektový den - téma z oblasti EtV
- víkendová výtvarná dílna pro rodiče, děti – N. Králíčková
vzdělávání pedagogů
- Práce s neklidnými a nesoustředěnými dětmi v základních a speciálních školách
- na 1. stupni se učí matematika podle metodiky pana Hejného, učitelé se účastnili seminářů k osvojení nových poznatků a letní školy
- Mentorská podpora učitelů – pan. L. Kyncl
- Hodnocení a klasifikace jako prvek pozitivní motivace – M. Kulovaná
- Žák s potřebami podpůrných opatření v běžné škole – M. Kulovaná
- Plán pedagogické podpory a práce s žákem v rámci 1. stupně podpůrného opatření – M. Kulovaná
- Spolupráce asistenta pedagoga a učitele – M. Kulovaná